Raad voor de Journalistiek 10 april 2014, IEFbe 888 (Vereecke tegen VRT)
www.|E-Forum.be

Beslissing van de Raad voor de Journalistiek
over de klacht van

de heer Peter Vereecke

tegen

VRT - Koppen

Met een mail van 16 januari 2014 dient de heer Peter Vereecke klacht in tegen de VRT naar
aanleiding van een reportage over de zogenaamde chemtrails, die uitgezonden werd in het
magazine Koppen van 12 december 2013.

Namens de VRT antwoorden hoofdredacteur Carl Voet en eindredacteur Pascal Seynhaeve
met een brief die op 19 februari 2014 per mail werd toegestuurd. Daarop heeft Peter Vereecke
geantwoord met een brief die per mail is toegestuurd op 3 maart 2014.

De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft het dossier besproken op
24 maart 2014 en een ontwerpbeslissing opgesteld.

DE FEITEN

Klager is lid van de zogenaamde Belfortgroep, die in het verleden het gevaar van de
vliegtuigstrepen al enkele keren al onder de publieke aandacht bracht. Klager wordt hierover
aan het woord gelaten in een reportage die wordt uitgezonden in Koppen van 12 december
2013. In die reportage komen ook enkele andere geinterviewden aan het woord, onder meer
filosoof Johan Braeckman, die commentaar geeft op het standpunt van klager.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Klager voert aan dat hij met de redactie van Koppen afgesproken heeft om mee te werken aan
een reportage over vliegtuigstrepen onder €én voorwaarde, namelijk dat de problematiek niet
zou worden voorgesteld als een complottheorie. Hij moet nu echter vaststellen dat zowel in
woordgebruik, in titelkeuze (‘Chemtrails: complot of niet?’), als bij de selectie van de
geinterviewden (professor Braeckman), alles in die sfeer is gepresenteerd en dat wie kritische
bedenkingen heeft bij de vliegtuigstrepen werd voorgesteld als een geestesgestoorde. Klager
verwijst naar de mails die hij voor de opname van zijn interview en voor de montage van de
reportage naar de redactie heeft gestuurd, en waarin hij gevraagd heeft om alles ‘op een
correcte en serene manier’ in beeld te brengen en dat zijn standpunt niet ‘in de sfeer van
(gekke) complottheorieén wordt opgediend of dat wij als leden van een sekte worden
voorgesteld.” Klager betoogt dat het blijkbaar de bedoeling was om het onderwerp chemtrails
te benaderen vanuit de invalshoek dat het standpunt van klager neerkomt op een
complottheorie, wat door de geinterviewde professor Braeckman werd toegelicht. Klager
vindt dat ook de andere personen die in de reportage aan het woord kwamen niet zijn
ingegaan op de essentie, namelijk dat er de laatste tien jaar opvallende vliegtuigstrepen in de
lucht te zien zijn, maar dat ze zich louter hebben beperkt tot het ontkennen en het bestempelen
als onzin van de vragen hierover. Klager erkent dat hij de reportage formeel en qua montage


deLex
Getypte tekst
                Raad voor de Journalistiek 10 april 2014, IEFbe 888 (Vereecke tegen VRT)
                                                                                                           www.IE-Forum.be


als verdienstelijk heeft geévalueerd, maar blijft ontgoocheld over het feit dat de VRT de
voorwaarde die hij aan zijn medewerking heeft verbonden, niet heeft nageleefd.

De VRT voert vooreerst aan dat de klacht onontvankelijk is omdat ze per mail en niet per
brief is ingediend. Artikel 17 van het werkingsreglement van de Raad voor de Journalistiek
zegt immers dat om ontvankelijk te zijn, een klacht per brief moet worden ingediend.
Daarnaast betoogt de VRT dat de klacht ongegrond is. Koppen is op het onderwerp voor zijn
reportage gekomen nadat klager op 22 november 2013 een mail had gestuurd naar
eindredacteur Pascal Seynhaeve, waarin hij onder meer schreef dat de tyfoon Haiyan mee zou
kunnen veroorzaakt zijn door giftige vliegtuigstrepen. In zijn mail had klager het ook over de
moord op de Amerikaanse president Kennedy en over een ‘samenzwering van een elite tegen
de mensheid’. De redactie stelde vast dat er naast ‘believers’ zoals klager ook veel mensen
konden gevonden worden die erg kritisch staan tegenover die visie, en ze besloot beide kanten
aan het woord te laten. Naast klager werd ook een beroepspiloot geinterviewd, die ervan
overtuigd is dat de vliegtuigstrepen een verdachte oorzaak hebben. Daartegenover werden een
ander piloot en een deskundige van de Vlaamse Milieumaatschappij aan het woord gelaten.
Professor Braeckman werd als duider opgevoerd en hij was, omdat hij eerder al met klager
voor de camera in discussie was gegaan, een voor de hand liggende keuze.

De VRT ontkent ten stelligste dat er aan klager voor de reportage bepaalde beloften zijn
gedaan. Het is zo dat klager in een mail meegedeeld had dat hij niet als een gekke
complotdenker wil gezien worden, maar daar is de redactie niet op ingegaan. Wel is aan
klager telefonisch meegedeeld dat de redactie haar eigen journalistieke afwegingen zou
maken, in overeenstemming met de deontologische regels. Die zeggen onder meer dat een
journalist geen afspraken maakt die zijn onathankelijkheid in het gedrang brengen (art. 9 van
de Code). Klager zelf heeft trouwens na de uitzending aan de redactie laten weten dat hij er
inhoudelijk geen problemen mee had.

BESLISSING

Over de ontvankelijkheid

Het klopt dat het werkingsreglement zegt dat een klacht ‘per brief” moet worden ingediend.
Gelet op het feit dat emails steeds meer aanvaard worden als een valabel alternatief voor
geschreven briefwisseling, ook in offici€éle communicatie, aanvaardt de Raad al sinds enige
tijd klachten die per email worden bezorgd. De klacht is daarom ontvankelijk.

Over de grond van de klacht

Uit de mailuitwisseling die partijen aan de Raad voor de Journalistiek hebben voorgelegd,
blijkt niet dat klager en de redactie van Koppen afspraken hebben gemaakt over de manier
waarop het onderwerp van de vliegtuigstrepen zou worden behandeld. Klager heeft weliswaar
in twee mails voor de uitzending gevraagd dat dit niet ‘in de sfeer van (gekke)
complottheorieén wordt opgediend’ of dat ‘wij als leden van een sekte worden voorgesteld’.
Het betreft echter een eenzijdige vraag van klager en geen afspraak, wat een wederzijds
akkoord zou impliceren. De VRT ontkent ten stelligste enige afspraak in die zin te hebben
gemaakt.

In de uitzending zijn de verschillende visies volgens de Raad op een evenwichtige manier aan
bod gekomen. Klager heeft uitgebreid de kans gekregen om zijn standpunt toe te lichten, en
ook te reageren op de ‘complotstelling van professor Braeckman. De keuze van professor



Braeckman om de visie van klager in een context te plaatsen, kan worden verantwoord, gelet
op zijn eerdere tussenkomsten hieromtrent.

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel:

De klacht is ongegrond.

Brussel, 10 april 2014



	DE FEITEN



