DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op maandag 24 november 2025
IEFBE 4042
||
12 sep 2025
12 sep 2025, IEFBE 4042; C-608/25 (1N Telecom tegen Verbraucherzentrale Nordrhein-Westfalen), https://www.ie-forum.be/artikelen/prejudiciele-vragen-gesteld-over-elektronische-communicatie

Prejudiciële vragen gesteld over elektronische communicatie

Prejudiciële vragen aan het HvJEU 12 september 2025, IT 5018; IEFbe 4042; C-608/25 (1N Telecom) via MinBuza. Verzoeker behartigt belangen van consumenten. Verweerster levert telecommunicatiediensten aan particulieren en zakelijke klanten. Nadat zij in september 2023 facturen aan een consument had geleverd die geen informatie bevatten over de aanvangsdatum van de overeenkomst, de minimumcontractduur en de opzegtermijn, heeft verzoeker een stakingsvordering ingesteld tegen verweerder. Op grond van nationale regelgeving is het opnemen van die informatie op een factuur verplicht. De Duitse rechter wil weten of artikel 101, lid 1 van richtlijn 2018/1972 zich tegen deze nationale regeling verzet, omdat het uitgaat van volledige harmonisatie, of dat de regeling valt onder de uitzonderingen van artikel 102, lid 7.

Prejudiciële vraag:

Verzet artikel 101, lid 1, van richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische communicatie (PB 2018, L 321, blz. 36; hierna: „richtlijn”) zich tegen een nationale regeling die een aanbieder van publiek beschikbare telecommunicatiediensten (met uitzondering van de diensten van nummeronafhankelijke interpersoonlijke communicatiediensten of transmissiediensten voor het verlenen van intermachinale diensten, of diensten waarvan de contractduur een maand of minder bedraagt) verplicht om in zijn factuur aan zijn klant het volgende mee te delen:

1. de aanvangsdatum van de overeenkomst,

2. de actuele datum waarop de minimumcontractduur afloopt,

3. de opzegtermijn en de laatste kalenderdag waarop de opzegging moet worden ontvangen om te verhinderen dat de overeenkomst wordt verlengd, en

4. een verwijzing naar de op de website van de Bundesnetzagentur (federaal agentschap voor netwerken) beschikbare informatie over de manier waarop de verandering van aanbieder doorgaans verloopt?