Gepubliceerd op dinsdag 12 juli 2022
IEFBE 3501
Brussel - Bruxelles ||
25 nov 2019
Brussel - Bruxelles 25 nov 2019, IEFBE 3501; (Taiden en Media Vision tegen Televic), https://www.ie-forum.be/artikelen/auteursrecht-op-gui-tolkenpost

Auteursrecht op GUI tolkenpost

Hof van beroep Brussel 25 november 2019, IEFbe 3501; rolnr. 2018/AR/1247 (Taiden en Media Vision tegen Televic) Zie ook [IEFbe 2608]. Televic is actief in het ontwikkelen, produceren en verkopen van vergader- en conferentiesystemen net als Taiden. In 2015 heeft Televic de Lingua Tolkenpost gepresenteerd waarna tevens het gemeenschapsmodel is ingeschreven. In 2016 presenteerde Taiden een eigen tolkenpost die verdeeld wordt door Media Vision. De Graphical User Interface (GUI) van dit nieuwe systeem van Taiden maakt volgens Televic inbreuk op haar auteursrechten en daagt haar voor de rechter. In eerste aanleg geeft de rechtbank Televic gelijk en stelt dat op de GUI van de Lingua tolkenpost auteursrecht rust. Het hof komt tot hetzelfde oordeel en concludeert vervolgens dat de eerdere versie van de tolkenpost van Taiden wel inbreuk maakt op het auteursrecht van Televic. De latere versie van het tolkensysteem van Taiden wijkt daarentegen voldoende af en geeft een andere totaalindruk dan de GUI van de Lingua Tolkenpost. Hiervan oordeelt het hof dus dat het geen namaak betreft.

25.

(...)

De gelijkenissen tussen de GUI van de Lingua Tolkenpost en de GUI van de HCS-8385/50 zijn dermate opvallend, waarbij deze GUI's bovendien in grote en gelijke mate afwijken van de op dat ogenblik gekende tolkenposten, dat toeval is uitgesloten.

Het hof acht het bewezen dat Taiden kennis had van het bestaan en het ontwerp van de GUI van de Lingua Tolkenpost in de ontwerpfase van de tolkenpost HCS-8385/50, gelanceerd in Januari 2016. De Lingua Tolkenpost werd gelanceerd in februari 2015 op de vakbeurs ISE, waarvan niet wordt betwist dat het de grootste vakbeurs in de audiovisuele sector ter wereld is... Taiden stelde zelf haar nieuwe tolkenpost voor op de volgende editie van deze beurs in 2016. De lancering van de Lingua Tolkenpost kreeg grote persbelangstelling, en het nieuwe product won verschillende designprijzen. Het is volkomen onwaarschijnlijk dat Talden geen kennis zou hebben gehad van de Lingua Tolkenpost ontwikkeld door haar rechtstreekse concurrent in een gespecialiseerde markt. Uit de vaststellingen bij het beschrijvende beslag inzake namaak blijkt dat de HCS-8385/50 nog in ontwikkeling was in mei 2015. Op die datum werd Immers door Talden een workshop gehouden met tolken, waarbij onder meer de verlanglijst voor eigenschappen van de in ontwikkeling zijnde tolkenpost werd besproken, drie maanden na de lancering van de Lingua Tolkenpost.

(...)

26.

(...)

De rechtopstaande balken in deze verschillende versies hebben een wezenlijk ander uiterlijk dan de Lingua Tolkenpost. Televic bewijst niet dat in deze versies nog gebruik wordt gemaakt van een onderverdeling in subblokken, die elk afzonderlijk kunnen oplichten in kleur, wat één van de meest kenmerkende en originele eigenschappen van de GUI van de Lingua Tolkenpost uitmaakt. Er is slechts sprake van één balk, met boven en onder een tekstblokje. De taal en de herkomst van het signaal worden in de latere versies veel groter

weergegeven, en het volume van het signaal van het kanaal wordt cijfermatig en visueel weergegeven. Daar waar in de HCS-8385/50 in het tekstvakje onderaan de kanalen melding wordt gemaakt van een cijfer, blijkt dit cijfer voortaan prominent op de balk zelf te worden vermeld.

De versie HCS-8385/70 maakt bovendien geen gebruik meer van balken, maar van cilinders. Het kanaalnummer wordt boven de taal weergegeven, en niet langer in het tekstvakje.

De kleinere verschillen die reeds bestonden tussen de GUI van de toestellen van Taiden en de GUI van de Lingua Tolkenpost zijn ook hier aanwezig: het gebruik van de kleuren groen versus blauw voor de inkomende kanalen en de weergave van 7 kanalen versus 6 kanalen.

Deze GUI's geven aldus een andere totaalindruk dan de GUI van de Lingua Tolkenpost van Televic. Het hof oordeelt dat er in deze latere versies geen sprake is van namaak.